Bob Kartous

Publicista, analytik, moderátor a provokatér diskuse v oblasti společenských témat

Publicista, analytik, profesionální provokatér veřejné diskuse v oblasti vážných společenských otázek. Vedoucí komunikace a analýzy v think tanku EDUin, autor každoročního Auditu vzdělávacího systému v ČR, jeden z autorů knihy 2036, která se dívá do budoucnosti (nejen) vzdělávání. Spolupracovník Aspen Institute Central Europe (studie pro výroční konferenci), centra současného umění DOX (projekty Mapa společenských stereotypů a Obyčejné hrdinství), člen kolegia rektora VŠEM, poradního sboru vzdělávacího projektu Heuréka, pracovní skupiny Vzdělávání v Jihomoravském kraji. Poradce v oblasti vzdělávání předsedy školského výboru Senátu PČR Jiřího Drahoše. Editor kritického deníku Britské listy, publikující napříč českými médii, řečník (TEDx, Colours of Ostrava), moderátor. Mluvčí Českých elfů. Absolvent Pedagogické fakulty a Fakulty sportovních studií MU v Brně a doktorského studia na Fakultě sociálních věd UK v Praze.

Přednáška: Stane se ČR pouští uprostřed Evropy?

Analýza OECD Employment outlook předpokládá, že během následujících 10 až 20 let projdou pracovní trhy různých zemí různým tempem automatizace. Když budete hledat ČR, najdete ji úplně vpravo. Vedle Slovenska bude zásah automatizace do české ekonomiky mezi porovnávanými zeměmi nejmasivnější. A ouha, jen o pár míst vedle je Německo. Jaké bychom si měli vyvodit možné scénáře vývoje? A co to vlastně znamená s ohledem na vzdělávání? Podobných otázek si můžeme klást celou řadu, a to nejen s ohledem na ekonomiku. Ostatně příprava na zaměstnání je pouze jedním z klíčových cílů vzdělávacího systému a rozhodně ne tím nejdůležitějším. Rychlosti změny světa si už musel povšimnout i ten nejzavilejší konzervativec. Je otázka, zda si toho všiml vzdělávací systém. Respektive zda je vlastně schopen adekvátně reagovat...

Workshop: Obyčejné hrdinství

Workshop nabízí vzdělávací program k psychologickému fenoménu efekt přihlížejícího (bystander effect).

Co uděláme, když se v naší blízkosti děje potenciálně nebezpečná situace? Zakročíme, pomůžeme nebo to necháme na ostatních? Program Obyčejné hrdinství představuje psychologický fenomén známý jako efekt přihlížejícího (bystander effect), který byl popsán už na konci šedesátých let 20. století v USA. Čím více lidí je přítomno u situace, která je nebezpečná či špatná, tím spíše nezasáhnou a nepomohou.

Zažili jste někdy něco takového? Proč se to děje a je možné se na takovou situaci nějak připravit a stát se "hrdinou"? Kolem iniciační akce, postavené na situaci z reálného života, se rozehrává nosný reflektivní dialog, ze kterého si účastníci odnášejí porozumění běžné lidské reakci "přihlížení", ale také účinné nástroje, jak ji korigovat. Skrze prožitek se učí, jak rozumně zasáhnout, nedostat se do nebezpečí, ale přitom efektivně pomoct.

Program používá metodiku mezinárodního vzdělávacího projektu profesora Philipa Zimbarda Heroic Imagination Project, který se již několik let soustavně zabývá výzkumem každodenního hrdinství.

Spolu s Bobem Kartousem budete mít možnost tento program zažít sami na sobě a načerpat inspiraci pro práci se svými žáky.